O evaluare servește ca un instrument vital pentru a dezvălui potențialul de învățare al unui copil și pentru a aborda orice obstacole care îi împiedică progresul.
Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) este o resursă instrumentală în evaluarea dezvoltării și potențialului academic al unui copil. WISC-V a suferit îmbunătățiri semnificative pentru a oferi o înțelegere mai cuprinzătoare a capacităților de învățare ale unui copil.
Evaluarea WISC-V durează de obicei 180 de minute, obținând un IQ la scară completă care reflectă abilitățile intelectuale generale ale unui copil. Rezultatele nu numai că evidențiază factorii care afectează învățarea copilului, dar recomandă și strategii eficiente de intervenție timpurie.
Pe lângă evaluarea holistică, WISC-V analizează cinci domenii cheie care influențează învățarea:
- Înțelegerea verbală
- Indexul spațial vizual
- Indicele de raționament fluid
- Indexul memoriei de lucru
- Indexul vitezei de procesare
Spre deosebire de WISC-IV, WISC-V oferă domenii suplimentare ale învățării:
- Indicele de raționament cantitativ (QRI)
- Indexul memoriei de lucru auditive (AWMI)
- Indicele nonverbal (NVI)
- Indexul general al abilităților (GAI)
- Indicele de competență cognitivă (IPC)
- Index verbal (cristalizat extins) (VECI)
- Indicele vitezei de denumire (NSI)
- Index de traducere a simbolurilor (STI)
- Indicele de stocare și recuperare (SRI)
Analizând fiecare dintre aceste domenii, psihologii obțin informații valoroase asupra comportamentului și performanței unui copil. Această analiză ne permite să concentrăm intervențiile asupra domeniilor în care este necesară îmbunătățirea, valorificând în același timp punctele forte existente mai eficient. Discrepanțele dintre rezultatele testelor și performanța școlară pot dezvălui alte bariere potențiale, cum ar fi probleme sociale sau emoționale.
Unii copii prezintă abilități excepționale în domenii specifice, îndrumându-i către subiecte adecvate și opțiuni educaționale care se aliniază cu punctele lor forte. În schimb, dacă apar zone cu probleme semnificative, poate fi identificată o tulburare de învățare sau o dificultate, ceea ce duce la strategii adaptate pentru abordarea acestora.
În domeniul psihologiei educaționale, WISC-V este considerat standardul de aur pentru măsurarea funcționării intelectuale. Peste șapte decenii de cercetare au contribuit la dezvoltarea sa, asigurând că rămâne la curent cu progresele în neuropsihologie, psihologie, tehnologie și schimbări demografice.
În mod esențial, psihologii preferă să efectueze atât Scala Wechsler de Inteligență pentru Copii (WISC) cât și Wechsler Individual Acihievement Test împreună. Administrarea unei singure evaluări oferă doar o perspectivă parțială. În termeni mai simpli, este asemănător cu inspectarea motorului unei mașini fără a aborda performanța sa generală. WISC-V generează o evaluare cuprinzătoare a IQ-ului care reflectă abilitățile cognitive generale ale copilului dumneavoastră. WIAT-III completează aceste rezultate prin profunzimea informațiilor asupra abilităților copilului. Atunci când sunt administrate împreună, aceste evaluări oferă perspective valoroase asupra dezvoltării și potențialului copilului dumneavoastră și ajută la determinarea celei mai potrivite abordări a educației sale.
Testul WIAT-III cuprinde patru domenii fundamentale: citire, matematică, scriere și limbaj oral. Secțiunea de lectură evaluează abilități precum recunoașterea cuvintelor, înțelegerea lecturii și fonética în limba engleză. Secțiunea de Matematică evaluează operațiile cu numere și raționamentul matematic. Secțiunea Scris acoperă ortografie și exprimarea scrisă în engleză. Secțiunea Limbaj oral examinează înțelegerea auditivă și exprimarea orală.
În situațiile în care sunt necesare informații mai detaliate, WIAT-III oferă 16 subteste care pot evalua domenii specifice de îngrijorare. De exemplu, dacă copilul dumneavoastră se confruntă cu dificultăți la matematică, poate fi administrat un subtest suplimentar, cum ar fi un test de fluență la matematică. Testul WIAT este extrem de eficient pentru identificarea punctelor forte și a punctelor slabe academice și pentru diagnosticul tulburărilor de învățare (dislexie, disgrafie, discalculie)
Dacă aveți îngrijorări cu privire la performanța academică a copilului dumneavoastră sau aspirați să-l ajutați să-și atingă potențialul maxim, testul WIAT-III este conceput pentru a vă împuternici în a ajuta copilul dumneavoastră în călătoria educațională. Evaluarea poate fi suplimentată cu o testare neuropsihologică utilizând NEPSY-II
Testul NEPSY-II este un instrument de evaluare distinctiv și extrem de eficiente. Este conceput pentru a evalua dezvoltarea neuropsihologică a copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 și 16 ani. Acum, s-ar putea să vă întrebați, ce este mai exact dezvoltarea neuropsihologică? În domeniul psihologiei, de obicei explorăm și evaluăm mintea umană și funcțiile sale. Neuropsihologia, pe de altă parte, se adâncește în complexitatea structurii și funcției creierului, alături de funcțiile minții, cum ar fi cunoașterea, comportamentul și emoția. Inițial, neuropsihologia a apărut pentru a evalua modul în care leziunile și traumele cerebrale afectează procesele mentale. Poate ați auzit de renumitul neurolog Oliver Sacks, care a documentat unele dintre cele mai interesante investigații ale sale în „The Man Who Mistook His Wife for a Hat”.
Ceea ce face ca testul NEPSY să fie revoluționar este aplicarea principiilor neuropsihologice avansate în special pentru evaluarea copiilor și legătura în evoluție dintre funcția creierului și abilitățile cognitive ale acestora. Un psiholog instruit și experimentat poate utiliza rezultatele testului NEPSY-II pentru a aborda orice bariere care stau la baza care împiedică procesul de învățare. Testul urmărește, de asemenea, să faciliteze identificarea timpurie și intervenția pentru tulburările de învățare sau alte impedimente în învățare.
Evaluarea NEPSY-II se concentrează pe șase domenii funcționale cheie:
- Atenție și funcții executive: Aceasta cuprinde aspecte precum inhibiția, autoreglementarea, atenția, monitorizarea, planificarea și flexibilitatea cognitivă.
- Limbajul și comunicarea: Aceasta acoperă fluența verbală, recepția limbajului, procesarea fonologică, denumirea expresivă și secvențele motorii orale ritmice.
- Funcții senzoriomotorii: Acestea includ intrarea senzorială tactilă, viteza motorului fin și precizia visuomotorie.
- Funcții vizuale spațiale: Acest domeniu evaluează capacitatea de a judeca poziția și direcția, precum și capacitatea de a copia 2D și de a reconstrui modele 3D.
- Învățare și memorie: evaluează capacitatea de memorie pentru cuvinte, chipuri, nume, narațiuni și propoziții, împreună cu capacitatea de învățare a listelor și de reamintire.
- Percepția socială: Acest domeniu implică capacitatea de a recunoaște și identifica emoțiile în sine și în ceilalți, precum și niveluri de empatie.
Având în vedere complexitatea acestui test, este ușor de înțeles de ce poate fi extrem de eficient. Rezultatele servesc la identificarea domeniilor în care un copil ar putea avea nevoie să se îmbunătățească și domenii în care poate excela, permițându-i să-și atingă întregul potențial de învățare și să exceleze în școală. În ciuda complexității sale pe hârtie, este esențial să rețineți că toate evaluările de învățare, inclusiv NEPSY-II, sunt concepute ținând cont de copii, luând în considerare sensibilitățile acestora. Aceste teste sunt menite să fie plăcute, făcându-i pe copii să se simtă în largul lor și încrezători, astfel încât să poată fi evaluați pe baza abilităților lor naturale într-un mediu sigur și confortabil.
Aceste teste sunt oferite copiilor care învață în limba engleză într-o școală internațională. Raportul de evaluare se redactează în limba engleză și poate fi folosit si pentru access arrangements (acomodări la examene).
Psiholog Simion Andreea Mădălina