dezvoltarea copilului dr fitiu psihiatrie pediatrica clinica medicum

Dezvoltarea copilului pe grupe de vârstă şi semne de alarmă

Dezvoltarea copilului este un proces fascinant şi complex, influențat de factori genetici şi de mediu, mai ales familial, care are o contribuție decisivă asupra dezvoltării pe termen scurt şi lung a copilului.

Părinţii sunt cei mai buni observatori ai copiilor lor. Pentru a înțelege evoluția copilului şi a identificăa eventuale semne de alarmă, trebuie cunoscute etapele de dezvoltare și când ar trebui consultat un medic.

0-3 luni

Dezvoltare normală:

  • Controlează capul – de exemplu, reuşeşte să-l ridice pentru câteva secunde când este pus pe burtă.
  • Urmăreşte obiecte și fețe cu privirea – dacă o jucărie colorată este mișcată în fața sa, o urmăreşte cu ochii.
  • Reacționează la zgomote puternice şi începe să gângurească – tresare sau clipește la un zgomot brusc, cum ar fi închiderea unei uşi.
  • Zâmbeşte social – răspunde cu un zâmbet când i se vorbeşte sau este mângâiat.
  • Îşi mişcă membrele simetric – loveşte aerul cu ambele mâini și picioare în acelaşi mod.

Semne de alarmă:

  • Nu urmăreşte obiecte sau feţe – dacă un obiect colorat este plimbat prin faţă și nu îl urmăreşte cu ochii.
  • Nu reacţionează la sunete – nu tresare la zgomote puternice, cum ar fi bătutul din palme aproape de el.
  • Membre foarte relaxate (hipotonie) sau rigide (hipertonie) – fie stă mereu moale, fără să îşi mişte mâinile, fie are muşchii foarte încordați.

4-6 luni

Dezvoltare normală:

  • Se rostogolește de pe burtă pe spate – dacă este pus pe burtă, poate să se întoarcă singur pe spate.
  • Stă în şezut – inițial cu sprijin (de exemplu, sprijinit de o pernă), iar pe la 6 luni poate sta fără ajutor pentru câteva secunde.
  • Întinde mâinile spre obiecte şi începe să le apuce – dacă i se oferă o jucărie moale, încearcă să o prindă cu ambele mâini.
  • Gângureşte, râde şi emite sunete simple („ba”, „da”) – începe să repete sunete și să „converseze” cu adulţii.
  • Recunoaşte fețele familiare și zâmbeşte în oglindă – se bucură când îşi vede părinții şi zâmbeşte când se vede în oglindă.

Semne de alarmă:

  • Nu întinde mâinile spre obiecte – dacă o jucărie este apropiată și nu încearcă să o prindă.
  • Nu emite sunete – nu gângureşte, nu scoate sunete de explorare.
  • Nu stabileşte contact vizual sau are dificultăți în a-şi susține capul – evită să privească oamenii sau îşi lasă capul pe spate mereu.

7-12 luni

Dezvoltare normală:

  • La 9 luni merge de-a buşilea – se împinge cu mâinile şi genunchii, avansând pe podea.
  • Se ridică în şezut şi apoi în picioare cu sprijin – dacă este pus jos, poate sta bine în şezut și încearcă să se sprijine de mobilă ca să se ridice.
  • Apucă obiecte mici cu degetul mare şi arătătorul – poate ridica o bucată de biscuit.
  • Spune „mama” şi „tata” cu sens – asociază corect aceste cuvinte cu părinții.
  • Face cu mâna „pa-pa” şi răspunde la nume – când i se spune „pa-pa”, îşi flutură mâna în aer.

Semne de alarmă:

  • Nu se rostogoleşte sau nu stă în şezut fără sprijin.
  • Nu gângureşte sau nu imită sunete.
  • Nu reacţionează la nume – dacă este strigat, nu întoarce capul.

1-2 ani

Dezvoltare normală:

  • Merge singur şi încearcă să alerge – se ridică și merge fără ajutor, iar pe la 2 ani începe să alerge.
  • Foloseşte 5-10 cuvinte la 1 an şi peste 50 de cuvinte la 2 ani – spune „mama”,„tata”, „apa” și alte cuvinte simple.
  • Construieşte turnuri de 2-3 cuburi – poate pune una peste alta câteva cuburi de lemn.
  • Imită gesturi și arată spre obiecte de interes – indică avionul pe cer sau maşina care trece.

Semne de alarmă:

  • Nu merge la 18 luni.
  • Nu foloseşte cuvinte la 2 ani – nu spune cuvinte inteligibile, doar sunete fără sens.
  • Nu imită gesturi sau nu arată spre obiecte.
  • Enurezis (urinează noaptea), insomnii şi probleme cu alimentația.

2-3 ani

Dezvoltare normală:

  • Aleargă, urcă și coboară scările alternativ – poate urca scările punând un picior pe fiecare treaptă.
  • Foloseşte propoziții de 2-3 cuvinte – spune „mami dă apă” sau „tati vine acasă”.
  • Construieşte turnuri de 6 cuburi – pune mai multe cuburi unul peste altul fără să cadă.
  • Începe să se joace cu alți copii – participă la jocuri simple alături de alţi copii.

Semne de alarmă:

  • Nu combină cuvintele – spune doar cuvinte izolate, nu face propoziții.
  • Nu urcă scările alternativ – încă foloseşte ambele picioare pe aceeaşi treaptă, deşi ar trebui să alterneze.
  • Evită contactul vizual sau nu răspunde la interacțiuni sociale – nu se joacă cu alți copii, pare dezinteresat de cei din jur.

3-5 ani

Dezvoltare normală:

  • Sare pe un picior şi merge pe bicicletă cu roți ajutătoare.
  • Spune poveşti simple şi foloseşte propoziții complexe – povesteşte ce a făcut la grădiniță.
  • Se îmbracă și dezbracă singur.
  • Se joacă cooperativ cu alți copii – participă la jocuri de rol sau de grup.

Semne de alarmă:

  • Nu foloseşte propoziții coerente la 4 ani – spune doar fraze scurte, fără sens clar.
  • Nu se joacă cu alți copii – preferă să stea singur, nu se implică în jocuri sau are un comportament agresiv.
  • Nu poate folosi lingura sau furculița – mănâncă doar cu mâna şi refuză tacâmurile.

6-12 ani

Dezvoltare normală:

  • Coordonează bine mişcările grosiere și fine – poate lega şireturi, decupa cu foarfeca, scrie litere mari.
  • Vorbeşte clar şi pune întrebări complexe – întreabă „de ce plouă?” sau „cum funcționează maşina?”.
  • Respectă reguli în jocuri de grup – joacă „şotron” sau „de-a v-ați ascunselea” respectând regulile.
  • Are prieteni şi manifestă empatie – consolează un coleg trist, împarte jucăriile.

Semne de alarmă:

  • Dificultăți majore de vorbire sau învățare – nu recunoaşte culorile, nu poate spune ce a făcut la școală.
  • Nu interacționează cu alți copii – evită jocurile de grup, preferă să stea singur.
  • Probleme severe de atenţie sau hiperactivitate – nu poate sta liniştit la masă, nu respectă instrucţiuni.

12+ ani

Dezvoltare normală:

  • Coordonarea mişcărilor fine şi grosiere – adolescentul are control asupra mişcărilor, poate practica sporturi complexe și poate scrie rapid şi lizibil. Poate practica un sport cu agilitate, iar scrisul este clar şi rapid.
  • Capacitatea de a-şi exprima opiniile şi gândurile complexe – poate discuta subiecte abstracte și îşi exprimă punctele de vedere cu argumente.
  • Socializare şi prietenii – dezvoltă relații mai profunde cu colegii şi prietenii, începând să simtă apartenența la grupuri sociale. Se întâlneşte cu prietenii pentru activități comune, participă la petreceri sau evenimente sociale.
  • Autonomie în luarea deciziilor şi în gestionarea timpului – începe să fie mai responsabil de propriile alegeri, cum ar fi gestionarea timpului pentru școală și activitățile extraşcolare.

Semne de alarmă:

  • Izolarea socială extremă – evitarea constantă a interacţiunilor sociale, refuzul de a participa la activitățile şcolare sau de grup.
  • Probleme emoționale și comportamentale majore – semne de depresie, anxietate severă sau comportamente agresive necontrolate. Adolescentul este extrem de trist sau nervos, are izbucniri de furie necontrolate sau se izolează complet de familie.
  • Dificultăți semnificative în învățare sau în menținerea unui comportament adecvat în școală – nu răspunde la stimulii şcolari, are dificultăți de concentrare extrem de mari.
  • Probleme de alimentație sau cu imaginea corporală – preocupare excesivă pentru greutate sau formă corporală, care poate duce la tulburări alimentare.

Observarea timpurie a semnelor de alarmă și intervenţia rapidă pot face o mare diferenţă în dezvoltarea copilului. Fiecare copil este unic, dar cunoașterea acestor repere poate ajuta la oferirea sprijinul necesar pentru o creştere sănătoasă și fericită.

Dr. Fitiu Bogdan, Medic specialist psihiatrie pediatrică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Bulevardul Mircea Eliade, nr. 18, Sector 1, Bucuresti

Telefon

Telefon

0219178

Email

Email

contact@clinicamedicum.ro

Programare online

Programare online

Click aici!

X