vitamina d, marilena murgulet, nutritie - clinica medicum

Totul despre vitamina D

Corpul uman produce vitamina D ca răspuns la expunerea la soare. O persoană își poate îmbunătăți aportul de vitamina D prin anumite alimente sau suplimente.

Vitamina D este esențială din mai multe motive, inclusiv menținerea sănătății oaselor și a dinților. De asemenea, ne poate proteja împotriva unei serii de boli și afecțiuni, cum ar fi diabetul de tip 1.

În ciuda numelui său, vitamina D nu este o vitamină, ci un prehormon (precursor al unui hormon). Vitaminele sunt substanțe nutritive pe care organismul nu le poate crea, astfel încât o persoană trebuie să le introducă în organism prin alimentație. Corpul uman poate produce vitamina D pe cont propriu.

Vitamina D are multiple roluri în organism:

  • menținearea sănătății oaselor și a dinților
  • sprijinirea sănătății sistemului imunitar, cerebral și nervos
  • reglarea nivelului de insulină și sprijinirea gestionării diabetului
  • sprijinirea funcției pulmonare și a sănătății cardiovasculare
  • influențarea exprimării genelor implicate în dezvoltarea cancerului
  • antidepresiv

Vitamina D joacă un rol important în reglarea calciului și menținerea nivelului de fosfor din sânge. Oamenii au nevoie de vitamina D pentru a permite intestinelor să stimuleze și să absoarbă calciu și să recupereze calciul pe care altfel rinichii l-ar excreta.

Deficitul de vitamina D la copii poate provoca rahitism, ceea ce duce la un aspect sever înclinat din cauza înmuierii oaselor. În mod similar, la adulți, deficiența de vitamina D se manifestă ca osteomalacie (înmuierea oaselor).

Osteomalacia duce la o densitate osoasă slabă și slăbiciune musculară. 

O deficiență de vitamina D poate fi prezentă și la persoanele cu osteoporoză. De asemenea, medicii asociază lipsa de vitamina D cu diabetul gestațional și vaginoza bacteriană la gravide.

Deși oamenii pot lua suplimente de vitamina D, este mai bine în general să o obțină  din surse naturale. Expunerea la suficientă lumină solară este cea mai bună metodă de a ajuta organismul să producă vitamina D. 

Surse alimentare abundente în vitamina D:

  • peștii grași (somon, macrou, ton)
  • gălbenușul de ou
  • brânza
  • ficatul de vita
  • ciupercile
  • laptele fortificat
  • cerealele și sucurile fortificate

Consumul excesiv de vitamina D poate duce la calcifierea oaselor și la întărirea vaselor de sânge, rinichilor, plămânilor și țesuturilor cardiace.

Pentru a monitoriza nivelul de vitamina D din organism, este indicat să fie efectuate niște analize de sânge cel puțin o dată pe an.

Dr. Marilena Murguleț,
Nutriționist

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Bulevardul Mircea Eliade, nr. 18, Sector 1, Bucuresti

Telefon

Telefon

+4 0753 818 181

Email

Email

contact@clinicamedicum.ro

Programare online

Programare online

Click aici!

X