Scala Weschler de Inteligenta pentru Copii (WISC-IV) poate fi aplicată copiilor cu vârsta cuprinsă între 6 și 16 ani și 11 luni și oferă scoruri compozite care reprezintă funționarea intelectuală în domenii cognitive specifce (Indicele de Înțelegere Verbală, Indicele Raționamentului Perceptiv, Indicele Memoriei de lucru și Indicele Vitezei de Procesare ), dar oferă și un scor compozit care reprezintă abilitatea intelectuală generală a copilului (Coefcientul de inteligență total).
Indicele Ințelegerii Verbale
Este alcătuit din subteste care măsoară abilițățile verbale utilizând:
- raționamentul
- înțelegerea
- conceptualizarea
Indicele Raționamentului Perceptiv
Este alcătuit din subteste care măsoară raționamentul perceptiv și organizarea și reflectă abilitatea de a gândi flexibil.
Sarcinile care necesită raționament fluid implică procesul de manipulare cu abstracțiuni (procesul prin care copilul va desprinde și reține unele dintre caracteristicele și relațiile esențiale ale conceptului), manipularea regulilor, a generalizarilor și a relațiilor logice. Inteligența fluidă se referă la abilitatea copilului de înțelege și a rezolva problemele propuse într-un mod independent de cunoștințele pe care le-a acumulat anterior.
Aceasta este unul dintre cei mai importanți factori pentru procesul de învățare, se află în strânsă legătură cu succesul educațional și profesional.
Indicele Memoriei de Lucru
Este alcatuit din subteste care măsoară atenția, concentrarea și memoria de lucru. Memoria de lucru reprezintă abilitatea de a menține activă informația în conștiință, de a realiza operații sau de a manipula această informație și pentru a obține un rezultat. Memoria de lucru este o componentă esențială pentru raționamentul fluid și a altor procese cognitive de ordin superior, fiind în strânsă legătură cu achizițiile și învățarea.
Indicele Vitezei de Procesare
Este alcătuit din subteste care măsoară viteza de procesare mentală și grafo-motrică. Viteza de procesare reprezintă viteza cu care informația este procesată la nivel cerebral și este legată strâns de capacitatea mentală, performanța la citire, raționamentul în funcție de conservarea resurselor cognitive și de eficiența cu care se utilizează memoria de lucru pentru sarcini flexibile de ordin superior.
Viteza de procesare este foarte importantă deoarece este direct legată de dezvoltarea neurologică iar în cazul unor tulburări neurologice este afectată (tumori cerebrale, ADHD, leziuni traumatice, hidrocefalie etc). Odată cu trecerea de la o vârstă la alta se poate observa o îmbunătățire în viteza de procesare a copilului, odată cu creșterea mielinizării.
Chiar dacă WISC nu a fost conceput de la început pentru a fi utilizat în evaluarea neuropsihologică, acesta nu lipsește în prezent din bateriile de testare. Acesta a fost studiat intensiv in toate versiunile apărute de-a lungul timpului, fiind deosebit de important pentru diagnostic și planificarea terapiei în cazul copiilor cu următoarele afecțiuni pentru care s-au stabilit profile specifice:
- Tulburări de Spectrul Autismului și Asperger
- Tulburări de limbaj expresiv
- Tulburări mixte de limbaj expresiv și receptiv
- Dizabilități intelectuale
- ADHD
- Tulburări de învățare (dislexie, discalculie, disgrafie)
- Traumatisme cranio-cerebrale deschise sau închise
- Tulburări motorii
- Dificultăți de auz
- Hidrocefalie și Spina Bifidă
- Epilepsie și candidați la chirurgia epilepsiei
- Intoxicatie cu plumb
- Hipoxie la naștere
- Infecții ale sistemului nervos
- Diverse tipuri de cancer inclusiv tumori cerebrale
- Accident vascular cerebral
- Contuzii
- Malformația Arnold-Chiari
- Moyamoya
- Malformații arterio-venoase
- Abces cerebral
- Encefalita
- Encefalopatie
- Demielinizare
- Neurofibromatoză
- Paralizie cerebrală
- Tulburarea alcoolică fetală și expunerea la substanțe
- Hemoragii cerebrale (hematoame subdurale, epidurale, subarahnoidiene)
- Chisturi cerebrale
Evaluarea durează 120 de minute. Pentru programări solicitați 2 ședințe (Psih. Mădălina Simion)